Domů > Trénink, Trénink > Trénink – 5 týdnů do horského maratonu

Trénink – 5 týdnů do horského maratonu

4.03.2010 | Přečteno: 1,727×

Již pouze pět týdnů zbývá do neděle 11.4., tak jestli chceme úspěšně dokončit náš závod musíme se pustit do tréninku. Bude to ze začátku pro ty, kteří po Silvestrovském závodě usnuli zimním spánkem tvrdé, ale po deseti dnech to již půjde.

Jako běžci jsme zvyklí hodně sledovat čas a čas si tuto naši zvýšenou pozornost někdy opravdu zaslouží. Druhá polovina běhu se vždycky zdá být rychleji pryč než první, tentýž běh nám jednou uteče, ani nevíme jak, a jindy nemá konce. Rozdílnost našeho vnímání času je do určité míry vysvětlitelná jeho souvislostí s úsilím, jež v dané chvíli vynakládáme, a každý, kdo už prošel nějakým tím závodem, bude zřejmě souhlasit, že čím běžíme rychleji, tím déle se nám zdá, že závod trvá.

Čas ale není tím jediným, co nás zajímá, protože pro drtivou většinu z nás není důležité pouze to, jak rychle jsme schopni běžet, ale také jak daleko. Dokonce i když se nás na naše běhání zeptá někdo, kdo sám neběhá a běhání nerozumí, jeho či její první otázkou bude skoro jistě ta na počet námi denně uběhnutých kilometrů.

Doba, kterou během strávíme, však hraje významnější roli než vzdálenost, kterou za tuto dobu urazíme, protože je to právě délka trvání zátěže, co určuje její míru.

Naše tělo nemá ani ponětí o tom, jak dlouhý je jeden kilometr, ale je si velice dobře vědomo, jak moc a jak dlouho musí vyvíjet fyzické úsilí. Úsilí v závislosti na délce jeho trvání je jedním z klíčových faktorů vyvolávajících biologické signály, jež vedou k fyziologické adaptaci a v konečném důsledku k tomu, o co jde zřejmě nám všem, kdo běháme: zlepšení běžecké výkonnosti.

Proto se budeme v prvních třech týdnech věnovat základní vytrvalosti v délce absolvovaného závodu. Pro trať z Benešova nad Černou čas od 1:15 – 2:30 hod., čas z Trhových Svinů od 3 – 5 hodin dle aktuální fyzické kondice.

 

Obecná vytrvalost  / OV /

Je považována za základ pro rozvoj tempové vytrvalosti (TV) a speciálního tempa (ST). Běhá se asi na úrovni 50 – 60% kyslíkové spotřeby, při tepové frekvenci cca 130 tepů / 1 min .


 

 

 




Pondělí: volno, plavání 60 min.


Úterý: lehký běh / OV /    8 km

Středa:  sauna

Čtvrtek: lehký běh/hůze OV/  2 hod.

Pátek: volno

Sobota: lehký běh/OV/ 8 km

Neděle: Chůze + běh /OV/, 2 nebo 4 hod dle traťe Horského maratonu

 

Pevné zdraví a klid v duši přeje Martin Brožka

 


 

 

Comments are closed.